الخميس، 27 أكتوبر 2011

الاسلام ف ليبيا بماركة حلف الناتو

بعد ان انتصر الثوار الليبييين وقتلوا معمر القذافي بعد قتال طويل بين قوتيين رجعيتيين ( الثوار ومعمر ) اعلن الحاج عبد الجليل تطبيق الشريعة الاسلامية في ليبيا بمباركة حلف الناتو كرم الله وجهه .
وكالعادة الامريكان وحلفائهم بيناصروا الاسلاميين علشان يتدخلوا ف كل حاجة .
زي ما دعموهم ف افغانستان وبعد كدة ضربوهم .
ولكن المرة ديه كانوا بياخدوا البترول ببلاش من معمر والنهاردة هيتدخلوا بكل قوة ف ليبيا بتأييد من السلطة اللي بتحكم دلوقتي باسم الدين ( واللي اكيد معارضتها هتبقى كفر والحاد ) ودلوقتي هؤلاء مدعوميين من حلف الناتو كرم الله وجهه الذي يقاتل من اجل ان يتدخل في كل الدول الهامة ويسيطر هو اكثر واكثر ويستمر الاحتلال الاقتصادي لليبيا سواء من معمر او من المجلس الوطني الانتقالي اللي بيسلم ليهم هما البلد .
الاسلاميين دائماً هم الوسيلة التي تسهل على الامريكان العيد من الاشياء .
فكان تنظيم القاعدة لا شئ سوى انه مسمار جحة ليكون حجة للتدخل في اي مكان ولفعل اي جريمة انه يقول ان هنا القاعدة او ان ده تبع القاعدة .
والليبرالين بقى ستارة فقط لا غير .
المهم نعود للامر الاول في ليبيا
من فترة كنت بتكلم مع احد الاسلاميين وبيقولي ييعني لو امريكا عاوزة تدخل ليبيا ليه بيدعموا الاسلاميين ودول اكبر اعدائهم ؟
وكان ده الرد :
الامريكان دعموهم لان لقوا ان معمر بتاعهم عجز اوي وايه المشكلة انه يدخل مع الاسلاميين طالما هيحموا له مصالحه وده اللي الاسلاميين بيعملوه فهما معندهمش اي خلاف مع الليبراليين غير شوية حاجات بسيطة وتتلم لكن البرنامج الاقتصادي هو هو لانه في النهاية موافق على وجود الملكية الخاصة والاقتصاد اللي الامريكان عاوزينه يمشي في كل الدول واكيد الاسلاميين هيمشوا الاقتصاد ده .
ثانياً الامريكان هيستفيدوا من ليبيا اكتر من اي حد تاني لان باختصار بدل ما كانوا بياخدوا النفط شبه ببلاش هيبقى ببلاش فعلاً ده غير الفاتورة اللي بيدفعها الليبيين علشان خلوا الطيارات تطلع وتضرب وتساعدهم وكمان الاستثمارات الكبيرة اللي هيعملوها في ليبيا واللي هتفيد هذه الدول فقط ولو فادت غيرهم هتفيدهم بفايدة بسيطة جداً هتكون ف انها شغلت ناس وكلام من ده بس .
لكن كل شئ بيتم الان في صالح القوى الغربية اللي تدخلت لكي تحمي الثورة الليبية من معمر . وكان القتال طول هذه الفترة في ليبيا بين قوتين رجعيتيين هم معمر والثوار والامريكان في كل الاحوال تدخلوا لسبب واحد وهو ان المعركة تخلص وترجع الاوضاع للسيطرة على كل شئ وسواء معمر ولا الاسلاميين مش فارقة المهم ان الامور تفضل ماشية وهما مسيطريين في كل الاحوال على لنفط الليبي وكمان الان هما بتوع اعادة الاعمار .
وبعد ان علمت ان الليبيين هيبقوا دولة اسلامية اقدر اقول ان الاسلام في الدولة الليبية بمباركة حلف الناتو كرم الله وجهه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق