الأربعاء، 15 فبراير 2012

مشكلة الثورة المصرية

كنت من فترة بقلب ف صفحة انا اسف ياريس وكان كلامهم :
ماذا قدمتي يا ثولة للفقير ؟ وكلام اهبل كدة
الثورة المصرية منقدرش نقول عليها ثورة حتى يومنا هذا بعد عام من اندلاعها فهي ليست اكثر من مجرد انتفاضة مستمرة منذ عام واكثر .
فالثورة ليست لها مطالب بل لها اهداف تسعى لتحقيقها ويجب ان يكون لها قيادة تسعى وبدون اي حرج في الاستيلاء على السلطة لتحدث التغيير الجذري مش مجرد تغيرات من فوق . قبل ما نقدر نعمل القيادة ونقدر نستولى على السلطة ف احنا ف انتفاضة وكلمة انتفاضة مش كلمة بزيئة زي ما الناس بتفتكر ولكن الانتفاضة هي المرحلة اللي بتبقى قبل الثورة الكاملة اللي تقدر تعمل التغيير الشامل .
هنا ف مصر الناس مشتغلتش بالشكل الكاف اللي يخلينا نقدر نقوم بثورة حقيقية . مكنش في قيادة والناس حتى مخلتش لنفسها فرصة تدرس تجربة تونس وحتى تدرس تجربة 77 ف انتفاضة الخبز بتاعة مصر . ولا حتى كان ليها قيادة واحدة وفضلوا فرحانيين بده وحتى لما بدأت الامور تبان من يوم 28 يناير اننا دخلنا خلاص ف الجد او حتى ف 9 فبراير برضوا كان واضح ان الامور دخلت ف الجد اوي وبرضه محدش فكر لوجود قيادة لميدان التحرير وياداين التحرير الاخرى ف الاسكندرية او السويس او الاسماعلية او غيرهم .
والناس صدقت ان الجيش ممكن يحمي الثورة وينحاز لها ويدافع عنها بالرغم من مصالح الجنرالات الكبار , وصدقوا احنا اللي حمينا الثورة بالرغم انهم سابوا الجمال والحصنة تخش الميدان يوم 2 فبراير اللي هو يوم موقعة الجمل.
والناس قالت مطالب ثورة , وقالت ثورة علشان نعمل اصلاح وده بيدل على ان مكنش في شغل توعية بالشكل الكاف اللي يخينا نقدر نعمل ثورة حقيقية تقدر تعمل تغيير جذري احنا حتى الان نعتبر في الانتفاضة لسة مبقناش ف ثورة حقيقية .
وعلشان ده يحصل محتاج مش اقل من سنة ع الاقل لحد ما تظر قوى ثورية بجد قادرة على ان تفعل التغيير الجذري اللي احنا عاوزينه والتغيير الجذري تغيير سياسي واقتصادي شامل في شكل شئ .
لحد ده لازم ننتشر ونعرف الناس بايه هي الثورة ف كل مكان ف الجامعة ف المدرسة ف المواصلات وف كل مكان


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق