الخميس، 24 مايو 2012

حول الرئيس اليساري

ف الفترة اللي فاتت دارت بيني وبين عدد من الرفاق والرفيقات من مصر ومن البلاد العربية وغيرها من دول العالم  مناقشات قوية حول الانتخابات الرئاسية هنا في مصر  طبعاً ف بعض المناقشات مقدرتش امسك لساني كتير وبعد فترة طولت لساني وخسرت ناس منهم بسبب الموضوع ده وغير ندمان على اني خسرت اللي خسرتهم عشان اريح دماغي من البقر اللي وجعوا دماغي .
 وكان النقاش داير حول  الرئيس اليسار اللي يجي يحكم مصر وان ده يعتبر تقدم وانتصار لليسار المصري  وطبعاً المقصود بدول طقم الكلاب ابو العز وخالد وحمدين , بصوا بقى عشان انا اتخنقت هو من امتى بقى اليسار بيوصل للسلطة عن طريق الانتخابات عن طريق الديمقراطية البرجوازية بتاعة يوم كل اربع سنين ؟؟؟ طي وانتوا نسيتوا تجربة سلفادور الليندي  ف امريكا اللاتينية لما كان ديمقراطي مع الطبقة البرجوازية وكانت النتيجة انقلاب عسكري دموي مدعوم من قلعة الرأسمالية (امريكا ) وبعد كدة تاجرب اليونان واسبانيا بتاعة البرلمان كلها تجارب فاشلة مفيش مرة اليسار بيجي فيها بانتخابات الا وبتكون ضياع ومبيقدموش حاجة عدلة .
ف نفس الوقت كل اللي عملوا احاجت نضيفة كانوا كوبا والاتحاد السوفيتي والتجارب الثورية عموماً .
طبعاً اليسار في مصر اليومين دول يسار منظمات حموم الانسان والمجتمع المدني وبقايا البارات  والكلام الفاضي ده اللي كلهم بيصعوا لاصلاحات ومرميين في ديل التحرك العمالي عمرهم ما فكروا ينظموه ويحركوه . اللي عمرهم ما سعوا لاقامة دولة اشتراكية وبقوا شغاليين سبوبة من اليسار .
اقسم بالله ان كل المرحشيين اللي بيقولوا على نفسهم يسار دول لا يسار ولا حاجة دول عار على اليسار , الاصلاحيين عار على اليسار وهم السباب لما نحن فيه .
ولو جه حمدين رئيس اوعدكم بيسار خمور وبارات وشرب للصبح زي بتاع السبعينات بالظبط

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق